MARIOLA DOROTA WOŁOSZYN

Jestem psychologiem, ekspertem w zakresie psychologii kryminalnej i śledczej. Studiowałam na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie w roku 1988 uzyskałam tytuł magistra psychologii. W roku 1990 wstąpiłam do służby w Policji. W roku 1994 w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie ukończyłam oficerskie studium podyplomowe.
Posiadam ponad 37-letnie doświadczenie zawodowe, w tym to szczególne, wynikające z 24 lat służby w Policji. Przez ostatnie 15 lat byłam psychologiem policyjnym, co pozwoliło mi na efektywne i satysfakcjonujące wykorzystywanie mojej zawodowej wiedzy do zadań realizowanych przez policjantów pionów operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych oraz prewencji. Byłam również konsultantem policyjnych negocjatorów.
Ukończyłam liczne szkolenia prowadzone przez specjalistów m.in. z Conflict Resolution, Research and Resource Center z USA, Milton H. Erickson Institut w Berlinie, Department of Justice, Federal Bureau of Investigation USA (FBI), Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka w Warszawie, Emergency Health Services Department at the University of Maryland USA, Polskie Towarzystwo Psychologiczne – Sekcja Interwencji Kryzysowej, Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi – Pracowni Stresu Zawodowego.
Posiadam wieloletnie doświadczenie w zakresie psychologii kryminalnej, sądowej i śledczej, profilowania nieznanych sprawców przestępstw, oceny wiarygodności osób (analiza behawioralna i psycholingwistyczna), mediacji, negocjacji, interwencji kryzysowej, oceny dysfunkcji w środowisku pracy (dyskryminacja, mobbing, molestowanie i molestowanie seksualne), diagnozy kandydatów do pracy oraz oceny kompetencji osób zatrudnionych.
Na zlecenie prokuratur, sądów oraz kancelarii prawnych wykonuję ekspertyzy z zakresu psychologii kryminalnej i śledczej oraz sporządzam opinie w sprawach wznowionych, w których nie ustalono sprawcy. Zajmuję się opracowywaniem taktyki prowadzenia rozmów, wywiadów i przesłuchań. Realizuję zadania z zakresu diagnozy, opiniowania, konsultacji i poradnictwa psychologicznego oraz udzielania pomocy w sytuacjach kryzysowych.
Jestem wykładowcą Uniwersytetu Civitas (psychologia kryminalna, profilowanie nieznanych sprawców, przestępczość kobiet i nieletnich, psychologia terroryzmu), Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (psychologia śledcza, interwencja kryzysowa), Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Katowicach i Poznaniu, Wyższej Szkoły Menadżerskiej w Warszawie (psychologia oszustwa, typologia i profil psychologiczny sprawców przestępstw gospodarczych, pozyskiwanie informacji – wywiad i przesłuchanie z wykorzystaniem metody FBI, ocena wiarygodności zeznającego – analiza behawioralna i psycholingwistyczna).
Posiadam zezwolenie na przeprowadzanie badań psychologicznych kierowców oraz licencję uprawniającą do samodzielnego prowadzenia badań i wydawania orzeczeń psychologicznych dla osób starających się o zezwolenie na posiadanie broni.
Jestem członkiem Association of Certified Financial Crime Specialists (ACFCS), Association of Certified Fraud Examiners, Stowarzyszenia Psychologów Sądowych w Polsce, Stowarzyszenia Absolwentów Szkoły Praw Człowieka HFPC, Women in International Security Poland Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego w Warszawie.
Zapraszam na szkolenia:
- Taktyka i techniki pozyskiwania informacji z wykorzystaniem metod stosowanych przez FBI, prowadzenia rozmów, wywiadów i przesłuchań, ocena wiarygodności osób i danych (analiza behawioralna i psycholingwistyczna).
- Psychologia oszustwa, modus operandi sprawcy, ocena wiarygodności osoby, klienta i kontrahenta.
- Sprawca przestępstwa gospodarczego – typologia i profil psychologiczny. Dark Triad i Dark Factor.
- Umiejętności interpersonalne w postępowaniu audytowym i kontrolnym.
- Postępowanie wyjaśniające i audyt śledczy – najlepsze praktyki. Aspekty psychologiczne.
- Wywiad behawioralny w doborze kadr do organizacji.
- Sposoby działania w kontakcie z klientem stanowiącym zagrożenie dla bezpieczeństwa pracownika. Ocena ryzyka, skuteczne zachowanie i komunikacja deeskalacyjna osoby zagrożonej.
- Mobbing, dyskryminacja, molestowanie i molestowanie seksualne w miejscu pracy – aspekty psychologiczne.
- Wykrywanie sprawców przestępstw dokonywanych na szkodę firmy. Prowadzenie śledztw i dochodzeń wewnętrznych, w tym rozmów/przesłuchań z osobami podejrzewanymi o działania na jej szkodę.
- Techniki prowadzenia rozmów i wywiadów w trakcie realizowania kontroli wewnętrznej/prowadzenia audytu.
- Interpersonalne wyzwania w relacji z Klientem – skuteczne sposoby postępowania.
- Komunikacja interpersonalna jako podstawa budowania dobrych relacji i osiągania zawodowego sukcesu.
- „Halo, mam ważną informację” – jak być skutecznym odbiorcą informacji o nadużyciach. Szkolenie dla operatorów telefonu antyfraudowego (dla sygnalistów) w organizacji.
- Pozyskiwanie informacji od pokrzywdzonego oraz świadków – prowadzenie przesłuchań w postępowaniu powypadkowym. Wiarygodność klienta zgłaszającego firmie ubezpieczeniowej szkodę lub roszczenia.
